Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

TOYEN: Tir. (Střelnice)

1973

Radovan Ivšić: báseň Sans Tympans, Sans Tambours [Bez tympánů, bez bicích]
Toyen: 2 suché jehly (11/75, 27 × 27 cm), 2 kolorované suché jehly (XI/XXV, 27 × 27 cm) a 12 kreseb z původního vydání v roce 1946 v Praze s předmluvou Karla Teigeho a básní od Jindřicha Heislera (volné listy), kazeta
Vydalo nakladatelství Éditions Maintenant, Paříž, 1973
Náklad: 575 výtisků, z nichž 95 výtisků, v kazetě navržené Toyen, a s básní Radovana Ivšiće je očíslováno 1–75 a A–T a z nich: 25 výtisků číslovaných 1–25 obsahuje 2 suché jehly na papíře Auvergne z papírny Richard-de-Bas a jeden soubor na japonském perleťovém papíře ručně kolorovaný umělkyní. Výtisky 1–10 na japonském perleťovém papíře v celokožené kazetě obsahují 12 kreseb ručně kolorovaných Toyen. Výtisk č. 1 obsahuje rukopis, druhou část v černé na japonském perleťovém papíře, kresbu a dvě mědirytiny. Padesát výtisků je číslovaných 26–75 a každý z nich obsahuje 2 suché jehly na papíře Auvergne z papírny Richard-de-Bas a 20 výtisků označených A–T je vyhrazeno pro umělkyni a autora. Od každé suché jehly bylo zvlášť zhotoveno 25 nátisků očíslovaných H. C. 1–H. C. 25 (neprodejné), a to na papíře Auvergne z papírny Richard-de-Bas, a 25 nátisků očíslovaných E. A. 1–E. A. 25 na japonském perleťovém papíře vyhrazených pro umělkyni. Pět set výtisků na velínovém papíře de Rives je očíslovaných 76–575
Tisk tohoto částečně původního vydání byl dokončen v Paříži 1. června 1973 typografem Georgesem Girardem. Suché jehly byly vytištěny tiskařem Georgesem Leblancem. Kazety vznikly u Nguyen Ba Anh ve společnosti Cartonnages Adine
31,8 × 44 cm, nestránkováno
Původní kazeta, signována Radovan Ivšić
Výtisk č. 11/75

Poznámka: Grafické zpracování básně Radovana Ivšiće připravil Roland Sig

Kniha je ve formě volných listů v pevných deskách a kazetě


TOYEN-ČERMÍNOVÁ MARIE

(1902–1980) V letech 1917−1922 studovala na Umělecko-průmyslové škole v Praze u profesora Emanuela Dítěte v ateliéru dekorativní malby. Již od počátku vystupovala jako mimořádně svobodná a na pozadí dobových poměrů radikální autorka. Zásadní bylo pro Toyen setkání s jejím druhem a osobou jí nejbližší, malířem Jindřichem Štyrským. Od roku 1923 se stala členkou skupiny Devětsil a také Spolku výtvarných umělců Mánes. V roce 1925 společně s Jindřichem Štyrským odjela do Paříže, kde krátce na to představili svůj vlastní umělecký směr s názvem artificialismus. Tento směr osciloval mezi abstrakcí a surrealismem, přičemž byl také inspirován imaginativní malbou. Po návratu z Francie roku 1934 založila společně s Jindřichem Štyrským surrealistickou skupinu. Válečná léta trávila v Praze. Byla nucena pracovat v ilegalitě bez možnosti výstav. Po skončení války a pod hrozbou nastupující komunistické diktatury Toyen opustila Československo a natrvalo se usídlila v Paříži. Nadále se stýkala s čelními představiteli surrealismu André Bretonem a Benjaminem Péretem a tvořila v duchu pozdního surrealismu až do 70. let.
28,8 x 23,3 cm
1939

Henri Heisler / TOYEN: Les Spectres du désert (Přízraky pouště)

28, 5 × 41,5 cm
1946

TOYEN: Střelnice

30,5 × 39 cm
1944

TOYEN / Jindřich Heisler: Schovej se válko!

24 × 21 cm
1947

André Breton, Marcel Duchamp: Prière de toucher (Dotkněte se prosím)

20 × 24 cm
1948

André Breton: La lampe dans l'horloge (Lampa v orloji)

19,3 × 14,5 cm
1951

Jean-Louis Bouquet: Alastor ou le visage de feu (Alastor aneb ohnivá tvář)

16,5 × 12,7 cm
1952

Révolte sur mesure – numero special 5-6 (Revolta na míru)

19 × 14,3 cm
1953

Gérard Legrand: Des pierres de mouvance (Pohyblivé kameny)

14 × 14 cm
1956

TOYEN: Le surréalisme même 1

31,5 × 23,5 cm
1957

Charles-Elie Flamand: À un oiseau de houille perché sur la plus haute branche du feu (Uhelnému ptákovi usazenému na nejvyšší větvi ohně)

30,4 × 20,5 cm
1957

Benjamin Péret: Le Gigot: Sa vie et son œuvre (Kýta – Její život a dílo)

24,6 × 16,2 cm
1958

Péret Benjamin Péret: Histoire naturelle (Přírodopis)

1958

Jehan Mayoux: A perte de vue

25 × 17,2 cm
1961

Pierre Dhainaut: Mon sommeil est un verger d'embruns (Můj spánek je sad zamlžené oblohy)

33,2 × 26 cm
1965

Claude Cortot: Introduction à la lecture de Benjamin Péret (Úvod do četby Benjamina Péreta)

21 × 13,5 cm
1966

André Breton: Sur la route de la San Romano (Na cestě do San Romana)

30 × 23 cm
1967

Annie Le Brun: Sur le champ (Ihned)

33 × 26,3 cm
1967

TOYEN / Radovan Ivšić: Débris de rêves (Střepy snů)

25,4 × 17,3 cm
1968

Radovan Ivšić: Le Roi Gordogane (Král Gordogan)

26,5 × 18,5 cm
1969

Guy Gabanel: Odeurs d’amour (Vůně lásky)

19,5 × 14,5 cm
1970

Jean-Pierre Duprey: La Forêt sacrilège et autres textes (Svatokrádežný les a jiné texty)

24 × 17 cm
1972

Annie Le Brun: Tout près, les Nomades (Blizoučko nomádi)

20,2 × 13,7 cm
1950

Philip Lamantia: Touch of the Marvelous (Dotek zázračna)

27,8 × 19 cm
1953

TOYEN / Heisler Jindřich Heisle: Les Spectres du Désert (Přízraky pouště)

31,3 x 25 cm
1974

TOYEN / Monografie

25 × 16,5 cm
1976

Jehan Mayoux: Oeuvres (Dílo)

24 × 17,5 cm
1977

Annie Le Brun: Annulaire de lune (Prsteníček Luny)

12,5 × 10 cm
1947

Pozvánka na výstavu Exposition Toyen

33 x 18 cm
1953

Pozvánka na výstavu Toyen

21 × 10,5 cm
1955

TOYEN: Granit de la solitude (Žula samoty)

21,7 × 7,8 cm
1958

TOYEN: Les sept épées hors du fourreau (Sedm mečů z pochvy)

17 × 13 cm
1960

TOYEN

17,5 × 13,2 cm
1962

TOYEN

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero