Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Dívka v kožuchu

nedatováno

pastel, lepenka, 99 × 70 cm

dar z pozůstalosti v roce 2020

Theodor Axentowicz byl malíř polsko-arménského původu, který na sebe upozornil hlavně jako autor portrétů a obrazů mapujících život Hutsulů, etnické skupiny žijící na území Karpat, Rumunska a Ukrajiny. Dokladem této tematiky je i pastel, který do svého fondu Galerie výtvarného umění v Ostravě získala jako pozůstalostní dar v roce 2020.  Z kresby je patrná autorova mistrná práce s linií, přičemž hlavní pozornost umělce, bytostného portrétisty, je zaměřena na tvář zobrazované dívky s bravurně vykresleným džbánem v rukou.  Pozadí kresby, včetně stojící mužské postavy, umělec zachytil zběžnou formou, jen jako doplňující kulisu prostředí. Tento pastel je první prací Theodora Axentowicze ve sbírkách GVUO.

AXENTOWICZ THEODOR

(1859–1938) Studoval na mnichovské akademii (1879–1882). Posléze začal žít v Paříži, kde pokračoval ve studiích a působil jako ilustrátor v Le Monde Illustré. V roce 1894 získal možnost spolupracovat s W. Kossakem a J.Stykou na jednom z největších obrazů polského umění, Raclawickém panoramatu, dosahujícím úctyhodných rozměrů 15 × 114 m. Projekt byl koncipován jako vlastenecká vzpomínka na 100. výročí vítězné bitvy Poláků nad Rusy v roce 1794. Od roku 1895 Axentowicz působil jako pedagog na krakovské Akademii. Proslavil se nejenom jako vynikající portrétista a žánrový malíř, s jeho jménem se setkáme i ve spojitosti s restaurováním mozaiky v lvovské katedrále.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero