fbpx
Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Sikora, Rudolf / Soustředění energií (Černá díra IV)

1979

triptych, ofset, koláž, papír, překližka, rozměr jedné části 120 × 85 cm

1. 9 nalepených obdélníků (40 × 28,3 cm)
2. koláž ve třech pásech
3. čtverečkovaná koláž

V roce 1976 se objevuje první zpracování tématu, které se pro Rudolfa Sikoru stalo na několik let klíčovým. Jednalo se o promýšlení fenoménu černé díry, respektive maximální koncentrace energie. V celých cyklech vytváří výtvarnou paralelu tohoto fenoménu. Nejprve koncentrací znaků hvězdiček, křížků a šipek do jednoho bodu, později volí manipulovanou fotografii, která mu umožňuje dosáhnout maximální vizuální koncentrace. V triptychu Soustředění energií se Sikora uchýlil k náročné technologii koláže, kdy uplatnil všechny rozstříhané čtverečky výchozí fotografie. Triptych je přesně zvoleným konceptem, v nichž Sikora rozličně demonstruje přičítání energie spojováním výchozích center. 

SIKORA RUDOLF

(1946, Žilina) Malíř, kreslíř, grafik, fotograf, sochař. Jeden z nejvýznamnějších konceptuálních slovenských umělců, činných od konce 60. let 20. století. V letech 1963–1969 studoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a paralelně dva roky i scénografii na Vysoké škole Múzických umění v Bratislavě. Absolvoval v Ateliéru monumentálního malířství a gobelínu. V roce 1970 zorganizoval ve svém ateliéru protestní výstavu proti socialistickému establishmentu, která ho uvrhla na index. Jeho tvorba se přesunula do neoficiální sféry. Po revoluci působil jako poradce prvních dvou ministrů kultury a od roku 1990 vyučoval na několika vysokých školách jako pedagog (Vysoká škola výtvarných umění V Bratislavě, externě také na AVU v Praze). Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie v Praze, Museum Ludwig v Kolíně nad Rýnem, The Museum od Fine Arts in Houston aj. Debutoval výstavou v roce 1969, v níž pracuje se znakovým systémem map, plánů a topografických náčrtů. Od počátku je Sikorova tvorba prodchnuta zájmem o ekologická témata. Vytváří rozličné kompozice, v nichž se objevují témata města, člověka, vesmírných a planetárních topografií. Pracuje s vizuálními kompozicemi fotografie, digitální fotografie a její softwarové manipulace, koláže, či kombinace malby a fotografie. V jeho posledních pracích, které nazývá Ekokomiksy, se objevuje otevřeně kritická rétorika vztažená ke kořistnickému vztahu člověka vůči planetě a k negativnímu směřování civilizace k étosu peněz a nadspotřeby.
akryl, plátno, dřevo, 153 × 150,5 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1994

Sikora, Rudolf / Hrob suprematistů VI

kombinovaná technika, tužka, tuš, digitální tisk, papír kappa, 161 × 120 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985–2018

Sikora, Rudolf / Koniec Antropocénu?

digitální tisk, papír kappa, 173 × 275 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1995–2019

Sikora, Rudolf / Ohmatávanie hrobu II

digitální tisk, plátno, 120 × 178 cm,  zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1972–2019

Sikora, Rudolf / Rezy civilizáciou

digitální tisk, plátno, 131,5 × 120 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981–2015

Sikora, Rudolf / Štvorec pre Maleviča – z cyklu Noosféry

koláž, dřevotřísková deska, 1313 × 1222 mm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981/1983

Sikora, Rudolf / Z cyklu Noosféra (Ohrozenie?)

Axentowicz, Theodor / Dívka v kožuchu

Axentowicz, Theodor / Dívka v kožuchu

nedatováno
Balabán, Daniel / Betonka (Pod haldou)

Balabán, Daniel / Betonka (Pod haldou)

1983
Balabán, Daniel / Stará erotika

Balabán, Daniel / Stará erotika

1996
Bartoš, Břetislav / Valašská Madona

Bartoš, Břetislav / Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero