fbpx
Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Sikora, Rudolf / Hrob suprematistů VI

1994

akryl, plátno, dřevo, 153 × 150,5 cm

Plátno spadá do celého cyklu, v němž se Sikora vztahoval k tvorbě Kazimíra Maleviče. Jak sám název napovídá, autor pracuje s postmoderní myšlenkou definitivního konce avantgard. Formální geometrická abeceda, s níž Malevič ve své tvorbě operoval, na Sikorově obrazu koncentrovaně mizí ve středu zdvojených křížů. Šedá barva symbolicky transponuje toto dříve progresivní a dnes již ikonické tvarosloví do vybledlé pohasínající polohy, do polohy pouhé postmoderní citace, která krouží, cirkuluje a nakonec padá do zapomnění.     

SIKORA RUDOLF

(1946, Žilina) Malíř, kreslíř, grafik, fotograf, sochař. Jeden z nejvýznamnějších konceptuálních slovenských umělců, činných od konce 60. let 20. století. V letech 1963–1969 studoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě a paralelně dva roky i scénografii na Vysoké škole Múzických umění v Bratislavě. Absolvoval v Ateliéru monumentálního malířství a gobelínu. V roce 1970 zorganizoval ve svém ateliéru protestní výstavu proti socialistickému establishmentu, která ho uvrhla na index. Jeho tvorba se přesunula do neoficiální sféry. Po revoluci působil jako poradce prvních dvou ministrů kultury a od roku 1990 vyučoval na několika vysokých školách jako pedagog (Vysoká škola výtvarných umění V Bratislavě, externě také na AVU v Praze). Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie v Praze, Museum Ludwig v Kolíně nad Rýnem, The Museum od Fine Arts in Houston aj. Debutoval výstavou v roce 1969, v níž pracuje se znakovým systémem map, plánů a topografických náčrtů. Od počátku je Sikorova tvorba prodchnuta zájmem o ekologická témata. Vytváří rozličné kompozice, v nichž se objevují témata města, člověka, vesmírných a planetárních topografií. Pracuje s vizuálními kompozicemi fotografie, digitální fotografie a její softwarové manipulace, koláže, či kombinace malby a fotografie. V jeho posledních pracích, které nazývá Ekokomiksy, se objevuje otevřeně kritická rétorika vztažená ke kořistnickému vztahu člověka vůči planetě a k negativnímu směřování civilizace k étosu peněz a nadspotřeby.
kombinovaná technika, tužka, tuš, digitální tisk, papír kappa, 161 × 120 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985–2018

Sikora, Rudolf / Koniec Antropocénu?

digitální tisk, papír kappa, 173 × 275 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1995–2019

Sikora, Rudolf / Ohmatávanie hrobu II

digitální tisk, plátno, 120 × 178 cm,  zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1972–2019

Sikora, Rudolf / Rezy civilizáciou

triptych, ofset, koláž, papír, překližka, rozměr jedné části 120 × 85 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1979

Sikora, Rudolf / Soustředění energií (Černá díra IV)

digitální tisk, plátno, 131,5 × 120 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981–2015

Sikora, Rudolf / Štvorec pre Maleviča – z cyklu Noosféry

koláž, dřevotřísková deska, 1313 × 1222 mm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981/1983

Sikora, Rudolf / Z cyklu Noosféra (Ohrozenie?)

Axentowicz, Theodor / Dívka v kožuchu

Axentowicz, Theodor / Dívka v kožuchu

nedatováno
Balabán, Daniel / Betonka (Pod haldou)

Balabán, Daniel / Betonka (Pod haldou)

1983
Balabán, Daniel / Stará erotika

Balabán, Daniel / Stará erotika

1996
Bartoš, Břetislav / Valašská Madona

Bartoš, Břetislav / Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero