Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Z cyklu Lásky panenek

1993

kombinovaná technika, plátno, 74×52 cm

zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR

Práce byla součástí rozsáhlejšího instalačního cyklu Lásky panenek a odráží autorčin návrat k tradičním vyjadřovacím postupům kresby a malby. Celá série pláten byla propojena s autorsky vytvořenými knihami v počtu osmi kusů instalovaných vertikálně na stěnu. Je odkazem na autorčinu abstraktní malbu z 80. let 20. století. Autorka se v této sérii odklonila od obvyklé práce s konkrétními předměty a uchýlila se k imaginaci, k zachycení témat lidských emocí, duševních pocitů, lásky a nenávisti. Podstatnou složkou jsou barvy a jejich symbolika. Červená zpřítomňuje lásku, mnohobarevnost disharmonii, šedočerná mezní situace. V sérii je potlačena malířskost a je nahrazena typickými akčními postupy otisků a tahů prstů. Panenky na obrazech jsou formovány do specifických komunikačních kompozic a vztahů.      

TITLOVÁ-YLOVSKY MARGITA

(1957) Multimediální umělkyně. Vystudovala pražskou AVU v ateliéru malby Oldřicha Oplta (1977–1983). Aktuálně působí jako vedoucí ateliéru grafiky na FaVU-VUT v Brně. Její tvorba sice primárně vychází z kresby a malby, tradiční média ovšem překračuje, ať již do oblasti objektu, instalace, práce se světlem, performance, happeningu, land artu, či body artu. V neposlední řadě se autorka věnuje akční malbě. Tato multimediální rozlehlost může mimo jiné demonstrovat generační náladu 80. let 20. Století, která zpochybňuje význam tradiční malby. Podstatným námětem a zároveň nástrojem, s nímž kontinuálně pracuje, se stává vlastní tělo, jeho stín a dotek, respektive záznam gestické emoční reakce. Psychofyzický otisk na podkladový materiál se uskutečňuje různými prostředky. Autorka přirozeně užívá vlastní tělo i ve vztahu k přírodnímu prostoru v rámci performancí, například v pohybové reakci tenkého stromu provázkem spojeného s nahýbajícím se tělem Pohyb stromu a těla (1980). Tělesný dotek jako nástroj umělecké výpovědi ji zavedl k různým experimentům, například k užití Kirlianova přístroje, který na fotografický papír zaznamenával kontakt elektrického výboje s lidským tělem. V obecné rovině autorka zkoumá reciproční vztah dvou entit, jevů či fenoménů. V poslední době využívá moderní technologie, kterými kontextuálně propojuje světelné jevy, pohyby a materiály.
fotografie, rtěnka, tužka, papír, každá 29×20,5 cm, zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR
1982

Dimenze viděného

svatební šaty, akryl, plátno, 240×190 cm, zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR
2020

Svatební šaty II.

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero