Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Svatební šaty II.

2020

svatební šaty, akryl, plátno, 240×190 cm

zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR

Rozměrná práce obsahuje asambláž reálných svatebních šatů na podkladovém plátně. Okolí je tvořeno barevnou strukturou, která vznikla jako grafický otisk silnice polité akrylem, na níž autorka šaty položila.
S motivem svatebních šatů Titlová-Ylovsky pracuje jako s objektem, který sebou nese konkrétní příběh konkrétního člověka. V obecné rovině je ale lze považovat za významné ženské rituální oblečení euroatlantické civilizace. Jsou spojené se silnou emocionalitou, jak s pocitem štěstí a radosti, tak s obavami a strachem, přestože jsou nošeny jen jeden jediný den. Ona emoční naléhavost je propsána do otištěné modré struktury autorčiny asambláže, jež šaty nejen obklopuje, ale doslova jimi prostupuje.  



TITLOVÁ-YLOVSKY MARGITA

(1957) Multimediální umělkyně. Vystudovala pražskou AVU v ateliéru malby Oldřicha Oplta (1977–1983). Aktuálně působí jako vedoucí ateliéru grafiky na FaVU-VUT v Brně. Její tvorba sice primárně vychází z kresby a malby, tradiční média ovšem překračuje, ať již do oblasti objektu, instalace, práce se světlem, performance, happeningu, land artu, či body artu. V neposlední řadě se autorka věnuje akční malbě. Tato multimediální rozlehlost může mimo jiné demonstrovat generační náladu 80. let 20. Století, která zpochybňuje význam tradiční malby. Podstatným námětem a zároveň nástrojem, s nímž kontinuálně pracuje, se stává vlastní tělo, jeho stín a dotek, respektive záznam gestické emoční reakce. Psychofyzický otisk na podkladový materiál se uskutečňuje různými prostředky. Autorka přirozeně užívá vlastní tělo i ve vztahu k přírodnímu prostoru v rámci performancí, například v pohybové reakci tenkého stromu provázkem spojeného s nahýbajícím se tělem Pohyb stromu a těla (1980). Tělesný dotek jako nástroj umělecké výpovědi ji zavedl k různým experimentům, například k užití Kirlianova přístroje, který na fotografický papír zaznamenával kontakt elektrického výboje s lidským tělem. V obecné rovině autorka zkoumá reciproční vztah dvou entit, jevů či fenoménů. V poslední době využívá moderní technologie, kterými kontextuálně propojuje světelné jevy, pohyby a materiály.
fotografie, rtěnka, tužka, papír, každá 29×20,5 cm, zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR
1982

Dimenze viděného

kombinovaná technika, plátno, 74×52 cm, zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR
1993

Z cyklu Lásky panenek

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero