Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Stopy doteku V.

1982

olejová barva, papír, 55 × 45 cm

Typické otisky lidského těla, které Adriena Šimotová v 80. letech 20. století hojně výtvarně vytěžovala, se později transformovaly do plastické podoby. Stopy doteku V. charakterizují autorčin způsob úsporného výtvarného projevu. Ve výkladovém pozadí je zakódován princip procesuálního, intimního a precizovaného aktu, tělesného otisku, respektive doteku. Dotek byl pro Šimotovou jedním z nejzásadnějších výtvarných východisek. Je to fenomén doprovázející celý náš život na různých komunikačních úrovních a stejně tak se s otištěným dotekem jako komunikačním znakem setkáváme v díle Adrieny Šimotové. Pruhový rastr evokuje mříž, což vyvolává konotace nesvobodného života v totalitě.  

ŠIMOTOVÁ ADRIENA

(1924–2014) Malířka a sochařka v letech 1942–1945 studovala na Střední grafické škole v Praze a v letech 1945−1950 na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze u profesora Josefa Kaplického. Byla členkou uměleckých skupin UB12 a G7. Její tvorba byla spojována s Novou figurací. Příznačné pro ni byly příběhy lidského těla. Od malířských prací, ve kterých se zabývala intimitou každodenních rituálů, které povýšila na slavnostní okamžik Make-up (1969), až po lidské tělo v mezních situacích. Tělo, které je smrtelné a zároveň vzdorující své fyzické pomíjivosti. Potřeba zachytit prchavost proměny ji vedla ke změně výtvarného média. Částečně opustila malířské techniky a začala používat nové výrazové možnosti. Médiem, které jí bylo blízké, se stal papír. Papír, který je stejně křehký a pomíjející jako lidské tělo. Symbolická byla i technika formování, kdy používala vrstvení, prořezávání, promačkávání a frotáže. Její díla jsou záznamy prožitých chvil se symbolickou platností. Tak, jak se postupně proměnila její sochařská a kresebná tvorba k opouštění barev a zdánlivé jednoduchosti, proměnila se i rovina námětová a výrazová. Banalita každodennosti ustoupila závažnějším vrstvám tvorby, do kterých se prolíná osobní tragika silně umocněná schopností hlubokého prožitku Vytrácení podob (1997).
objekt, ocelové pletivo, barva sprej, 164 × 95 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1981

Čelem ke zdi

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero