Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Výzkum

2015

dřevěná židle Thonet, čtyři zavařovací sklenice s bambusovými špalíky

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

Objekt odráží specifickou autorčinu práci s ready-made objekty. Všední předmět, tentokrát židle, je nově kontextualizována do levitující polohy. Zavařovací sklenice evokují statický princip konzervace, stabilizace a kontrastují s levitací židle a s odhmotněnou průhledností vody, v níž židle v zavařovačkách „stojí“. Tato fyzikální abnormalita, je autorčinou hrou s naší důvěrou ve smyslové poznávání světa. Zatímco se rozplýváme a žasneme nad židlí levitující ve vodě, konzumujeme vlastně optický klam, který zastírá skutečné konstrukční řešení ukotvenosti židle a nedovoluje nám poznat skutečnou pravdu. V nejobecnějším slova smyslu objekt zprostředkovává fyzikální relativismus a vzbuzuje otazníky o pravdivosti hmotného světa, který lze interpretovat i jako shluk energií. Obraz židle jako symbolu stability a vazby pevného spojení se zemí je v tomto kontextu znejistěn a posunut do absurdní a spekulativní polohy.

SCERANKOVÁ PAVLA

(1980) Multižánrová umělkyně. V letech 2000–2006 studovala na pražské AVU (M. Šejn, M. Knížák). V roce 2011 ukončila studium na AVU disertační zkouškou. V letech 2002─2010 strávila stipendijní pobyty ve Stuttgartu, Berlíně, Aberdeenu, Quebecu a Budapešti. Získala řadu ocenění, například v roce 2002 Cenu Josefa Hlávky, v roce 2006 Cenu rektora AVU, nebo Cenu Václava Chada v roce 2009. Samostatně vystavuje od roku 2006, skupinově od roku 2004. V jejích dílech se setkáváme kromě tradiční sochařské práce i s postupy ready-made a performance. Sceranková nově kontextualizuje všední předměty, jejich manipulací, například změnou materiálu, měřítka, či tvarovou deformací, pozměňuje jejich účinek. Často pracuje s kinetickým pohybem, s principy levitace, ale také s destrukcí a destabilizací. V jejím portfoliu nalezneme i intervence do architektury, například Umzug z roku 2007, nebo zcela specifické mechanické objekty, fungující na principu jakési skládačky, např. Jdi pryč ─ vrať se (2009).
střepy šálku, dřívka; v. 90 cm; zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
2010

Obrázek z kuchyně

video socha, 8s smyčka, OSB desky, elastická šňůra s háčky; zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
2007

Up !

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero