Načítání obsahu...
Dům umění
ZAVŘENO

Pravý prs J. H.

1972

propalovaný papír, sádra, 40 × 30,5 cm

zakoupeno v roce 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR

Tato asambláž patří do řady realizací, v nichž Eduard Ovčáček pracoval se skutečnými odlitky lidského těla. Figurální dekontextualizace je doplněna o lettristickou povrchovou úpravu s pro Ovčáčka častou technikou propalovaných písmen. Rozžhavenými kovovými literami propaluje průsvitný hedvábný papír a z kontaktu dvou protichůdných principů vzniká originální dekoláž. Plocha obrazu s nesčetnými stigmaty na povrchu, často ještě doplněna o výstřižky novin a v pozdějších letech také o konkretizující lineární kresbu. Propalovanými archy Ovčáček polepoval sádrové odlitky ženského těla, kromě Pravého prsu J. H., to může být například Antropometrie. 


OVČÁČEK EDUARD

(1933–2022) Grafik, malíř, sochař. Studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v letech 1957–1963 u Petera Matejky. Jeho význam nespočívá jen v samotné umělecké práci, která se rozprostírá od 60. let 20. století do současnosti a zahrnuje mnoho významných a formotvorných poloh, jako jsou strukturální abstrakce, neodada, lettrismus, geometrie. Ovčáček se angažoval i jako organizátor a zprostředkovatel neoficiálních tendencí a akcí. Byl neúnavným iniciátorem vysokého uměleckého školství v Ostravě. Již za studií patřil k hybatelům dění a po navázání kontaktů s okruhem pražských Konfrontací organizoval Konfrontace také v Bratislavě. Později se stal zakládajícím a aktivním členem Klubu konkrétistů. Jeho tvorba je poznamenána neustálou snahou hledat nové koncepce, materiály a experimentováním. Po počátcích s informelními strukturami nalezl písmo a znak jako jeden z formativních ukazatelů. Stal se jedním z našich prvních a předních lettristů, současně se zabýval i vizuální poezií. Od písma jsou v jeho tvorbě patrné odbočky k figurální malbě, která je spřízněna s českou groteskou. S Eduardem Ovčáčkem jsou signifikantně spojeny velké obrazové koláže, v nichž do papíru propálil mosazné matrice písmen, řadil je, kumuloval či propaloval slova, věty, citáty. Stejně tak se Ovčáček nesmazatelně zapsal do české serigrafie, které se stal průkopníkem u nás a jejíž možnosti neobyčejně rozvinul prostřednictvím geometrických a konstruktivistických přístupů. Svou uměleckou sumu v posledních letech využívá na poli počítačové grafiky. Získal celou řadu ocenění.
kombinovaná technika, plátno papír, 200 × 140 cm, zakoupeno v roce 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Nevyrovnaný účet (Bílá)

akryl, koláž, papír, papír – biocel, plexisklo, v. 225 cm,  zakoupeno v roce 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985

Tři antropometrie

propalovaný papír, sádra, deska, 53 × 40,5 × 23 cm, zakoupeno v roce 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1982

Antropometrie

akryl, plátno, 200 × 106 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Twelve Holiday – Rolls IV.

kombinovaná technika, reliéf, polychromované dřevo, 139,5 x 139,5 cm, získáno darem v roce 2023
2008

Kompozice s barevnými tyčemi I

kombinovaná technika, reliéf, polychromované dřevo, 139,5 x 139,5 cm, získáno darem v roce 2023
2008

Kompozice s barevnými tyčemi II

kombinovaná technika, reliéf, polychromované dřevo, 104 x 104 cm, získáno darem v roce 2023
2010

Červené – zelené tyče

akryl, plátno, 200 × 106 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Twelve Holiday Rolls – VIII.

akryl, plátno, 130,3 × 110,2 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985

Modrý Maor

akryl, plátno, 115,7 × 88,8 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985

Rozhovor

akryl, papír, plátno, kresba ohněm, 156,5 × 119,4 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1992

Kresba ohnivým provazem a drátem

laky, textil, akryl, dřevovláknitá deska, 198,5 × 119,3 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Veselý a šťastný muž – Kelt (Červené figury)

akryl, olejová barva, papír, plátno, 156 × 119 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Čtyři zprávy

dřevo, barva, v. 62,5 cm III, zakoupeno v roce 2024
1968

Architekton

koláž, papír, 33 × 22,2 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1963

Den královny Alžběty

koláž, papír, 33 × 22,2 cm
1963

Den královny Alžběty

monotyp, papír, 72,5 × 59,5 cm, nalepeno 100 × 70 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1968

Monotyp S

monotyp, papír, 59,5 × 58 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1968

Monotyp 2

monotyp, papír, 59,5 × 60 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1968

Monotyp 2-3

monotyp, papír, 66 x 64,5 cm, nalepeno 100 × 70 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1968

B.N. (VIII.)

propalovaná koláž, 51 × 61 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1965

Československo 1965

propalovaná koláž, 87,5 × 62 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1964

Fragmenty 5

propalovaná koláž, papír, 62 × 75 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1965

Interpretace Luny

strojopis, papír, variabilní rozměry, 20 ks, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1962–1965

Báseň

kombinovaná technika, papír, 50 × 59,5 cm,  zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1975

Performance Czechmade

kombinovaná technika, papír, 33,8 × 45 cm, zakoupeno v roce 2024 za přispění Ministerstva kultury ČR
1975

Kdo na Hrad?

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě, p. o.
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero