Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Pravý prs J. H.

1972

propalovaný papír, sádra, 40 × 30,5 cm

Tato asambláž patří do řady realizací, v nichž Eduard Ovčáček pracoval se skutečnými odlitky lidského těla. Figurální dekontextualizace je doplněna o lettristickou povrchovou úpravu s pro Ovčáčka častou technikou propalovaných písmen. Rozžhavenými kovovými literami propaluje průsvitný hedvábný papír a z kontaktu dvou protichůdných principů vzniká originální dekoláž. Plocha obrazu s nesčetnými stigmaty na povrchu, často ještě doplněna o výstřižky novin a v pozdějších letech také o konkretizující lineární kresbu. Propalovanými archy Ovčáček polepoval sádrové odlitky ženského těla, kromě Pravého prsu J. H., to může být například Antropometrie. 


OVČÁČEK EDUARD

(1933–2022) Grafik, malíř, sochař. Studoval na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v letech 1957–1963 u Petera Matejky. Jeho význam nespočívá jen v samotné umělecké práci, která se rozprostírá od 60. let 20. století do současnosti a zahrnuje mnoho významných a formotvorných poloh, jako jsou strukturální abstrakce, neodada, lettrismus, geometrie. Ovčáček se angažoval i jako organizátor a zprostředkovatel neoficiálních tendencí a akcí. Byl neúnavným iniciátorem vysokého uměleckého školství v Ostravě. Již za studií patřil k hybatelům dění a po navázání kontaktů s okruhem pražských Konfrontací organizoval Konfrontace také v Bratislavě. Později se stal zakládajícím a aktivním členem Klubu konkrétistů. Jeho tvorba je poznamenána neustálou snahou hledat nové koncepce, materiály a experimentováním. Po počátcích s informelními strukturami nalezl písmo a znak jako jeden z formativních ukazatelů. Stal se jedním z našich prvních a předních lettristů, současně se zabýval i vizuální poezií. Od písma jsou v jeho tvorbě patrné odbočky k figurální malbě, která je spřízněna s českou groteskou. S Eduardem Ovčáčkem jsou signifikantně spojeny velké obrazové koláže, v nichž do papíru propálil mosazné matrice písmen, řadil je, kumuloval či propaloval slova, věty, citáty. Stejně tak se Ovčáček nesmazatelně zapsal do české serigrafie, které se stal průkopníkem u nás a jejíž možnosti neobyčejně rozvinul prostřednictvím geometrických a konstruktivistických přístupů. Svou uměleckou sumu v posledních letech využívá na poli počítačové grafiky. Získal celou řadu ocenění.
kombinovaná technika, plátno papír, 200 × 140 cm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
1991

Nevyrovnaný účet (Bílá)

akryl, koláž, papír, papír – biocel, plexisklo, v. 225 cm,  zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
1985

Tři antropometrie

propalovaný papír, sádra, deska, 53 × 40,5 × 23 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1982

Antropometrie

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero