Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Autoportrét

1984

kombinovaná technika, akryl, sololit, dřevo, 103,5 × 103,5 cm

Práce spadá do raného malířova období a nese ještě inspirační východiska informelu. Asambláž vznikla v období normalizace a rok po ukončení studia na Akademii výtvarných umění v Praze, kde Merta docházel do ateliéru dobově poplatného malíře Oldřicha Oplta. V této optice ji lze vnímat jako progresivní práci. Ukazuje na Mertovo pozdější širokospektrální a nadmediální uvažování, které se odklání od původního malířského školení. Merta se později uplatnil jako významný akční umělec, tvůrce objektů a ambasador novomediálního přístupu a environment artu v rámci pedagogické činnosti na FaVU, VUT v Brně. 

MERTA VLADIMÍR

(1957) Malíř, sochař, tvůrce instalací. V letech 1977–1983 studoval na pražské AVU (prof. O. Oplt). Výrazná osobnost akčního umění 80. let 20. století. Mezi léty 1998–2011 vedl ateliér Environment na FaVU, VUT v Brně. Od roku 2011 ateliér Nových médií na UUD ZČU v Plzni. Jeho raná tvorba, která spadá do 80. let 20. století je spjatá s land-artovými instalacemi. Později se v jeho díle objevují obrazy a instalace, v nichž komponuje přírodní a civilizační materiály, například objekt Veřejná geometrie z roku 1991, kde kombinoval dřevěnou šibenici s televizní obrazovkou. V roce 2002 zrealizoval akci Imigrant se stromem plovoucím proti proudu řeky k muzeu Sovových mlýnů jako připomínku povodně z roku 2002. Mertova výstava v Galerii kritiků v roce 2009 představila pod názvem ErRors cyklus velkoformátových obrazů, jež kombinují malířské a mediální vidění v jakýchsi „poruchových“ TV obrazech. Jejich zrnitost, rozostřenost a pointilismus se zakládají na vyjádření optických zdrojů světelné emanace za TV obrazovkou, odkud vzniká i vize mediální. Po analytickém průniku do tohoto světa pomocí fotografie Merta převedl své vizuální technické objevy na plátno, dotykem štětce, bezdotykově i cákáním barvy pomocí velkých štětců, a instaloval tyto obrazy jako TV přijímače ve veřejném prostoru. V roce 2010 se Merta věnoval v reminiscenci na své Kresby větrem z 80. let abstraktním obrazům, malovaným rovněž bezdotykově akrylem pomocí štětce, který byl umístěný na kovovém nosiči a pohyboval se samovolně po plátně nárazy větru.
kombinovaná technika, akryl, sololit, dřevo, 161 × 126 × 13 cm, zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1989

Procesuální žlutá

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero