Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Měkké dovednosti / Skok

2017

kombinovaná technika, textil, dřevo, 180 × 230 × 70 cm

zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR

V rámci projektu Měkké dovednosti (prezentovaného poprvé v Polansky gallery) vzniklo několik objektů šitých na míru galerijnímu prostoru. Rám je v něm základní stavební jednotkou, definuje a variuje možnosti jednotlivých kompozic. Měkkost, rukodělnost, či trpělivost spojuje a zároveň zahaluje možná sdělení. Objekt vytváří komunikační prostor, v němž mají své místo „měkké dovednosti“, schopnost kooperace, vyjednávání, sebereflexe, ochota riskovat, myšlení podle analogií, rozhodování v podmínkách nejistoty, vytváření sociálních sítí, otevřenost a flexibilita.
Objekt Skok patří do série Měkké dovednosti, v nichž autorka potahuje prostorové objekty barevným textilem. Změkčení konstrukce (tvaru) a červeno-hnědo-růžová barevnost propůjčuje objektu ženskou perspektivu. Rampa ústící v zeď, či paraván, obecně překážka může evokovat ženskou roli v současné společnosti, která často nutí ženy k vyšší ambicióznosti a nejrůznějším dravým rozběhům a skokům. Zdí může být symbolicky archetypální povaha ženy, nebo i překážka, kterou klade ženské energie maskulinní společnost.    


DOPITOVÁ MILENA

(1963) Konceptuální umělkyně pracující v rámci média fotografie, sochy, instalace, vide, či body artu. Vystudovala AVU v Praze (1986–1994) v ateliéru Milana Knížáka. Již v 90. letech prošla mnohými zahraničními stážemi především v USA. V roce 2002 absolvovala prestižní International and Curatorial Programme v New Yorku. Je laureátkou několika významných cen například The Pollock-Krasner Foundation, INC., New York (1997), u nás Cena Michala Ranného (2011). Členka již zaniklé skupiny Pondělí. Dopitová je sociální umělkyně, která je spojovaná s počátkem českého feministického, či obecně genderového umění. Ve své tvorbě tematizuje fenomény lidského života, jakými jsou smrt, stárnutí, bolest. V pozdější etapě se autorka přiklání k více pozitivním pracím a oprošťuje se od zatěžkaných existenciálních poloh řešících smrt, či zrození. Ve svých instalacích průnikově mísí média a materiály. Opletá či potahuje látkami předměty každodenního užití, jako jsou židle či kadeřnické helmy, předměty sloužící k vylepšení našich těl obaluje vlnou, nebo prošívá nití listy kaktusu. I když byla Dopitová označována jako feministická umělkyně, věnuje se, a to se svou typickou dávkou intimity, i světu mužů, na který nahlíží z osobního hlediska matky, či partnerky ale i z genderově širší perspektivy.
2 digitální fotografie, papír 700 × 1000 mm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
2014

Kolektivní přenos

video, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
2011

Kouzlem mým změnit tě smím

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero