Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Kouzlem mým změnit tě smím

2011

video

zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR

Video zachycuje vyšívání motivů ve tvaru srdce do „krvácejících kaktusových lístků“, které je doprovázeno smutnou melodií klavíru pro jednu ruku. Patří k demonstrativním příkladům, u nichž autorka pracuje s dlouhými poetickými názvy. Slova a poetické názvy totiž v jejích instalacích sehrávají důležitou roli a často jsou východiskem k samotnému tvoření. Druhým výrazným a pro autorku typickým aspektem díla je poetická tematizace bolesti a zranitelnosti. Video, stejně tak i jeho název v sobě ukrývá motiv latentní manipulace a zraňování, která, i když je vlastně doprovázena „láskyplným“ motivem vyšívaného srdce, demonstruje aspekt nadvlády a zraňování živé tkáně. Zároveň může působit v kontrastu jako proces osobní monotónní terapeutické činnosti.    



DOPITOVÁ MILENA

(1963) Konceptuální umělkyně pracující v rámci média fotografie, sochy, instalace, vide, či body artu. Vystudovala AVU v Praze (1986–1994) v ateliéru Milana Knížáka. Již v 90. letech prošla mnohými zahraničními stážemi především v USA. V roce 2002 absolvovala prestižní International and Curatorial Programme v New Yorku. Je laureátkou několika významných cen například The Pollock-Krasner Foundation, INC., New York (1997), u nás Cena Michala Ranného (2011). Členka již zaniklé skupiny Pondělí. Dopitová je sociální umělkyně, která je spojovaná s počátkem českého feministického, či obecně genderového umění. Ve své tvorbě tematizuje fenomény lidského života, jakými jsou smrt, stárnutí, bolest. V pozdější etapě se autorka přiklání k více pozitivním pracím a oprošťuje se od zatěžkaných existenciálních poloh řešících smrt, či zrození. Ve svých instalacích průnikově mísí média a materiály. Opletá či potahuje látkami předměty každodenního užití, jako jsou židle či kadeřnické helmy, předměty sloužící k vylepšení našich těl obaluje vlnou, nebo prošívá nití listy kaktusu. I když byla Dopitová označována jako feministická umělkyně, věnuje se, a to se svou typickou dávkou intimity, i světu mužů, na který nahlíží z osobního hlediska matky, či partnerky ale i z genderově širší perspektivy.
2 digitální fotografie, papír 700 × 1000 mm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
2014

Kolektivní přenos

kombinovaná technika, textil, dřevo, 180 × 230 × 70 cm, zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR
2017

Měkké dovednosti / Skok

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero