Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Mothers Care

2000

nafukovací objekt, polyvinyl, 90 × 200 × 220 cm, zakoupeno 2023 za přispění Ministerstva kultury ČR

Práce dokládá kritickou reflexi masové a materiální kultury a reakci na mobilní komunikaci, která se překotně na přelomu milénií rozmáhala. Mobilní telefon jako civilizační nástroj paradoxně přispěl k odosobnění a narušení mezilidské interakce. Autorka byla jedním z prvních umělců v celosvětovém kontextu, kteří se tomuto fenoménu kriticky věnovali. Mobilní telefon je doplněn dalšími předměty konzumní společnosti napojenými k prsu matky-parazita, jako je třeba plechovka Coca-Coly, láhev šampusu, žehlička. Uvnitř hlavy matky jsou dvě figurky hrající si s platebními kartami. 

Podstatná je u tohoto objektu forma zpracování a užitý materiál. Nafukovací objekty, ať už z PVC nebo syntetických látek, jsou pro ranou autorčinu tvorbu charakteristické a odkazují k době, ve které vznikaly. Charakterizují rychlost, dynamiku změny (nafouknutý / vyfouknutý), dobrou transportovatelnost, spektakulární povrch, umělou materiálnost, vyprázdněný obsah, důraz na konkrétní předmětnost. Objekt tak demonstruje masovou kulturu již svou formou.   


VINCOUROVÁ KATEŘINA

(* 1968) Tvůrkyně objektů. V letech 1986–1988 studovala na Akademii výtvarných umění Surikova v Moskvě. V letech 1988–1994 pak pokračovala na AVU v Praze v ateliérech grafiky, konceptuálních tendencí a multimediální tvorby. Samostatně vystavuje od roku 1992, kolektivně od roku 1994. Absolvovala jeden z celosvětově nejvýznamnějších rezidenčních programů DAAD Artist-in-Berlin (1999–2000). V roce 1993 získala cenu Alexander Dorner Prize v Hannoveru. Je laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého (1996). Její práce jsou zastoupeny v institucionálních i soukromých sbírkách, například Národní galerie v Praze; European Investment Bank, Lucemburk; brněnské Fait Gallery. Autorka nepracuje tradičními sochařskými postupy. Její práce mohou mít dočasný nebo proměnlivý charakter. V instalacích ohledává možnosti interiérů, do kterých tu radikálněji, tu méně výrazně vstupuje. Ráda pracuje s nesochařskými materiály, typické jsou její nafukovací objekty z PVC a syntetické látky, jež lze vnímat jako opak klasické sochy, která má pevné stabilní jádro získávající finální tvar odebíráním hmoty a profilací. Autorka ve své rané tvorbě reagovala na nástup konzumní společnosti tím, že ve svých pracích tematizovala předměty masové spotřeby a nově se zrychlující doby, jako jsou mobilní telefony, platební karty a podobně. V pozdější tvorbě se v instalacích objevují předměty denní (s)potřeby, jako jsou gumy, zipy, molitan, textil... Její tvorba je stále angažovaná, kromě kritiky konzumní společnosti se věnuje také oblasti feminismu a ekologie.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero