Věnečková slavnost I. a II., 2020, olej, plátno, 120 × 150 cm (diptych)
Obrazy jsou volnou asociací propagandistických snímků z dobového tisku, které se pro Pavla Šmída staly jedním ze základních inspiračních zdrojů. Nejedná se o dokumentační nebo ilustrativní rovinu, ale o možnost postihnout podstatu tématu v jeho elementární formě. Malé dívky v bílých šatech s věnečky ve vlastech, křehké, nevinné a rozechvělé v okamžiku rituálního obřadu Prvního svatého přijímání, jsou konfrontovány se zcela odlišným rituálem – nacistickým pozdravem. Barevný obrazec je neproniknutelnou šifrou. Mnohoznačnost figur, výrazný kolorismus a vitalistické gesto stejně jako bezprostřední vztah k lidskému konání, které si vnímatel uvědomuje až postupně, přináší brutální účinek šokující absurdní reality. Obrazy jsou příkladem výrazné části autorovy tvorby, ve které ilustruje život ve 20. století s jeho pomyslnými rituály a velkými iluzemi.