Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Kameny

1978

olej, papír, 69,5 × 10 cm

Typický rukopis Květy Válové, která na rozdíl od své sestry Jitky pracuje s pevnou obrysovou linií a plným objemem. Pod tíhou dlouhotrvajícího života v totalitě Květa Válová od konce 70. let 20. století a především v 80. letech opakovaně tematizovala motivy kamenů a balvanů a demonstrovala tak fenomény tíhy, tření a tlaku, například Osamělý kámen (1983), Náraz (1981–1982), Dotyk kamenů (1984), nebo Kamenné sevření (1982). Zatímco u všech těchto pozdějších zmíněných kamenných motivů pracuje spíše s organickými zaoblenými tvary, obraz Kameny z roku 1978 se vyjímá větším příklonem ke krystalické geometrii. Co ale na tomto obraze dobře charakterizuje autorku, je nekompromisní monumentalita a sevřenost výrazu. 


VÁLOVÁ KVĚTA

(1922–1998) Malířka, kreslířka, grafička. Její tvorba je úzce spjatá s tvorbou sestry Jitky Válové. V letech 1945–1950 studovala na VŠUP v Praze u prof. E. Filly. Členka umělecké skupiny Trasa. Vedle své sestry Jitky, Adrieny Šimotové, Aleny Kučerové a dalšími umělci patřila k nejvýznamnějším představitelkám Nové figurace. Květa Válová prožila celý život se svou sestrou v dělnickém prostředí Kladna, jež se pro ně stalo důležitým inspiračním zdrojem. Květa se na počátku krátce věnovala strukturální malbě, ale brzy se obrátila k figuře jako zásadní nositelce klíčových významů. Zkušenost s informelem a jeho formálními postupy se ale v následné tvorbě objevila například asamblováním písku a jiných nevýtvarných materiálů do plochy obrazu. Již v 50. letech 20. století vznikl rozsáhlý soubor figurálních robustních postav dělníků, slévačů a valcířů. Stejně jako pro její sestru Jitku byla jejím hlavním vyjadřovacím prostředkem kresba, avšak zcela odlišného charakteru – mohutné, statické a hmotné postavy, v nichž je akcentován motiv tíhy osudu. Existenciální otázky se v její tvorbě zhmotnily do podoby balvanů, skal a valů. Květa Válová se spolu s Jitkou zúčastnila několika desítek výstav u nás i v zahraničí. Poslední velké retrospektivní v roce 2000 se však již nedožila. Její dílo je zastoupeno v mnoha českých i zahraničních sbírkách.
kombinovaná technika, olej, písek, plátno, 200,5 × 221 cm,
1969

Z cyklu Oči

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero