Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Prádlo ulice

1977

dřevo, provaz, kov, textil (objekt), 40 × 40,3 × 4 cm

Práce spadá do cyklu Banality. Cyklus je dokladem přerodu umělce od malíře k post-konceptuálnímu umělci. Dle vlastních slov autora jeho „hodnota spočívá v tom, že jsem svojí možnost být autorem roztrhal na fragmenty, ze kterých někdo jiný složí obraz básníka“. Otisky nohou a stopy jsou jako znak pro autora charakteristické a pracuje s nimi na mnoha úrovních, například malování stop na asfaltovou cestu (Tráva / Tma, 1976), záznam stop ve sněhu v botách se speciálně upravenými podrážkami s negativem ptačí stopy (Stopa, 1979), aj. Konceptuálně pojaté stopy, za nimiž se skrývá pohyb, procesuálnost a odkaz k člověku navazujícího dialog s krajinou, je odrazem nejen myšlení konkrétního akčního umělce, ale i symptomatickou reflexí dobového umění.  


TÓTH DEZIDER

(1947) Konceptuální umělec, malíř, grafik, performer a tvůrce instalací. Patří mezi významné konceptuální slovenské umělce. Od roku 1997 používá pseudonym Monogramista T. D. V letech 1966–1972 studoval v ateliéru malby na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění (prof. P. Matejka). Mezi léty1991–2015 vyučoval na VŠVU a v roce 2002 byl jmenován profesorem intermediální tvorby na pražské AVU. Kromě malby se Tóth od 60. let 20. století zabývá divadlem, soudobým filmem a literaturou. V roce 1966 inicioval založení divadla POMIMO, kde sám vystupoval, což ovlivnilo jeho příklon k performativnímu umění. V druhé polovině 60. let se kromě zaměření na text pustil pod vlivem Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu (především Jana Steklíka a Karla Nepraše) do série mnoha desítek kreseb kombinujících anekdotický a absurdní aspekt s písmem. V roce 1970 se zúčastnil I. otevřeného ateliéru Rudolfa Sikory. Ve své tvorbě hojně užívá textu, konceptuálně pracuje s hudebními partiturami a přírodními motivy. V 80. letech se začal zabývat konceptuálním zpracováním objektů a autorské knihy. V roce 1991 vstoupil na pole pedagogické činnosti, když se stal vedoucím tzv. Neateliéru na své bratislavské alma mater. Za uměleckou autobiografii Nie som autor, som metafora se stal laureátem Ceny Dominika Tatarky (2011).
fotozáznam, plátno, 121,7 × 81 cm (z 6 dílů 40,5 × 40,5 cm), zakoupeno 2021 za přispění Ministerstva kultury ČR
1977

Koan II

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero