Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Zimní gumy

2015

akryl, plátno, 140 × 130 cm

Motiv pneumatiky je pro umělce charakteristický. Je to znak důmyslně odrážející sémantiku současného světa, který se dusí ve výfukových zplodinách a je doslova zaplaven ojetými pneumatikami. Automobil je klíčovým aktérem logistiky, ale i osobní svobody jedince. Pneumatika  je produkt, který má být odolný, zároveň má ale krátkou životnost. Tento mix vlastností způsobuje obrovské hromadění dožilých pneumatik na skládkách, které svou monumentalitou často působí jako kulisy postapokalyptické filmové scény. Pneumatika je vlastně výsostným symbolem odpadu. Sumcův obraz Zimní gumy má však ještě jiný rozměr, ne toliko kritický jako spíše smířlivě ironizující. Je obrazem, na němž je zachycena prostá a všem motoristům známá věž z pneumatik, nakumulovaná v garáži, či sklepě po skončené zimní sezoně. Nic víc a nic méně. Bezskrupulózní otisk reálného života, který snad může v podprahových interpretačních vrstvách odkazovat až k cyklickému času zaniklé rurální společnosti. 




SUMEC IVO

(1970) Malíř, pedagog, absolvent Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Kolektivně vystavuje od roku 1990, samostatně od roku 1992. Sumec patří mezi výrazné zástupce střední generace ostravské umělecké scény, v 90. letech 20. století se věnoval kurátorské a kulturně-dramaturgické práci. Je spoluzakladatelem významného ostravského kulturního prostoru Fiducia. Dlouhodobě působí jako odborný asistent v ateliéru Malba I. prof. Daniela Balabána na ostravské Fakultě umění. Malířův rukopis je radikálně úsporný, dalo by se expresivně říci až totální. Pohybuje se v monochromatických barevných rozvrzích, tematizuje předměty denní potřeby, často jsou to pneumatiky, kyblíky, konvice a konve nebo provazy. Dekontextualizované náměty zasazuje do obrazové plochy jakožto středobody pozornosti. Tato „sakralizace“ upomíná na východiska italského uměleckého hnutí Arte povera, které ve své tvorbě vytěžuje odpadové materiály. Ivo Sumec se této oblasti nedotýká pouze ideově, ale i fakticky, médium malby nastavuje například použitím dehtu, písku, soli či dřevěného uhlí.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero