Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Samota

2009

akryl, plátno, 150 × 100 cm

zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR

Skreplovy malby nemůžeme vnímat jen jako formální experimenty, ale především jako otisky psychologických procesů, v nichž se autor snaží oprošťovat se od racionálních schémat a záměrných či zobrazivých postupů. Procesuální nespoutanost přirozeně generuje obsese vyvěrající z podvědomí a zhmotňující se jako figury s dlouhými vlasy, kočky, psi. Malba je často kontaminovaná jinými materiály jako je například sprej, nebo metamorfuje v trojrozměrné trashové instalace a sochy. Živelná spontaneita, iracionalita a podvědomí zůstávají východiskem i pro tyto plastické předměty. Nekonečné substruktury materiálů sešívané, lepené a nastavované, nejsou komponovány záměrně, jejich vrstvení je opět automatickým procesem. Skreplova pozice na české výtvarné scéně je výjimečná, a to právě díky jeho profesním východiskům. Jako vystudovaný teoretik výtvarného umění se subverzivně věnuje boření jakýchkoliv formálních rámců a při tvorbě nechává spontánně promlouvat hlubší vrstvy vlastní psychiky. Oproštěním se od rozumu, promýšlení, ukotvování ve prospěch bezprostředních tekutých afektů se tak přibližuje vnitřně pravdivému vyjádření sama sebe. 

Obrazy získané v akvizici jsou typickým dokladem Skreplova rukopisu. Nesou obsesivní zvířecí ikonografii a jsou otiskem autorova signifikantního gestického rukopisu, v němž dochází k vrstvení a rozhánění pastózních nánosů barev.


SKREPL VLADIMÍR

(1955) Malíř. V jeho tvůrčím portfoliu ale nalezneme i kresbu, instalaci a grafiku. Po studiu na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně nastoupil na Katedru dějin umění a etnografie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (1976–1981). Po studiu získal pozici kurátora v Galerii hlavního města Prahy, kde působil deset let. Od roku 1994 je vedoucím ateliéru Malba II. na pražské Akademii výtvarných umění. Skrepl je laureátem ceny Michala Ranného (2009) a v roce 2007 získal cenu Jiřího Kovandy. Samostatně vystavuje od konce 90. let 20. století, kolektivně již od 80. let. Je nositelem tradice gestické malby, která je založena na spontánním automatismu. Jeho postupy udržují naživu expresionismus v malbě jako živelnou polaritu ke konceptuálním tendencím, které zásadně vstoupily do umění v druhé polovině 20. století.
akryl, plátno, 205 × 150 cm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2011

Nic ti nepomůže

akryl, deska, 62 × 88 cm,  zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2008

Father

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero