Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

GERMINA EXCLUSIV

2022

vyřezávané běžky, kombinovaná technika, dřevo, kov, 210 × 10,5 cm

Napříč uměleckou praxí Libora Novotného se objevuje postava ukřižovaného Krista, kterou zpravidla vytrhává z původního kontextu a situuje do neobvyklých kulis, předmětů nebo prostředí (součást větve živého stromu, paleta, běžky…). Zmocnění se ikonického civilizačního znaku a jeho přenosem do nepatřičného profánního objektu nejen narušuje křesťanskou ikonografii a vytváří provokativní vizuální napětí, kromě toho vnáší kritické poznámky k všeobecnému mizení víry a k radikální transformaci postosvícenské civilizace ve společnost materiální a finanční víry. 

NOVOTNÝ LIBOR

(1979) Multimediální umělec, pedagog, kurátor. Vystudoval SUPŠ sklářskou v Železném Brodě (1994–1998) a VOŠ sklářskou v Novém Boru (1998–2001). Následovalo studium Institutu pro umělecká studia (E. Ovčáček, P. Lysáček), které ukončil v roce 2007. Doktorát získal v roce 2014 v programu Vizuální studia na UJEP v Ústí nad Labem. Od roku 2008 působí jako odborný asistent v Ateliéru kresby na Fakultě umění Ostravské univerzity, od roku 2010 jako asistent na Katedře architektury, Fakulty stavební, VŠB-TU, Ostrava. Dlouholetý spolukurátor ostravského festivalu Kukačka. V jeho uměleckém uvažování jasně převažuje intervence a mnohoúrovňová komunikace do veřejného prostoru. Ta má povětšinou subversivní charakter. Autor pracuje jak se slovními koncepty, tak s objekty, videi, nebo instalacemi. Rád propojuje autentické přírodniny s technickými elementy, nebo zasahuje do integrity přírodních objektů, dekontextualizuje je a manipuluje. Tato umělecká licence skrývá podprahovou reflexi invazivního vztahu člověka a přírody, který Libor Novotný ať již otevřeně, tak latentně kontinuálně tematizuje. Z větví a šlahounů utváří textové nápisy, rozsáhlé interiérové instalace, nebo jimi simuluje jiné materiální předlohy, například ruku kostlivce, hákový kříž, apod. Jeho intervence do veřejného prostoru jsou často téměř neviditelné, viz jeho Poutní nemísto z roku 2014, instalované na svrchní části lampy pouličního osvětlení, které bylo viditelné pouze z mostu vedoucího do objektu Nové Karoliny. Jeho vztah k pomíjivosti, ironii a subverzivitě se demonstroval v kurátorování galerie Kaluž před budovou ostravské Fakulty umění.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero