Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Oči indiána (Indián)

1997

olej, plátno, 180,5 × 155,5 cm

zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR

Obraz Oči Indiána spadá do série portrétních maleb indiánů z konce 90. let 20. století. Je dokladem umělcovy tvůrčí etapy v níž zkoumá reciproční vztahy a rozhraní mezi fotografií a malbou, což se projevuje „fotografickým realismem“ anebo iluzivním malířským zobrazením negativu fotografie. Tato fascinace je v obraze patrná ve formě uhlazené a mírně zastřené atmosféry. 

NIKL PETR

(1960) Multižánrový umělec, jehož tvorba se rozkročuje od malby, sochy, instalace, performance, ilustrace, kresby až k hudbě a fotografii. Působí ale i jako kurátor a divadelní režisér. Po studiu střední umělecké školy v Uherském Hradišti (1976–1980) byl v roce 1981 přijat na pražskou Akademii výtvarných umění. Na uměleckou scénu nastoupil v 80. letech 20. století v rámci již proslulé neoficiální přehlídky Konfrontace. Od konce 80. let byl zván na mezinárodní skupinové výstavy po celém světě (Rusko, USA, Švýcarsko…). V roce 1995 získal Cenu Jindřicha Chalupeckého. Jako ilustrátor dostal několik významných ocenění, například Cenu Ministerstva kultury za nejkrásnější knihu. Je autorem koncepce interaktivních výstav Hnízda her, Krajina fantazie a hudby (EXPO 2005, Aichi), Orbis Pictus a Labyrint světa. Nikl je spoluzakladatelem skupiny Tvrdohlaví a jeho dílo je zastoupeno v mnoha významných sbírkách, například Národní galerie v Praze, Moravské galerie v Brně a dalších. Niklovy rané práce reflektovaly obrazně řečeno zakuklenou zranitelnost (například série Klubání). Malířský rukopis se vyvíjel od monumentálních barevně výrazných forem k vizuálně experimentálním až monochromatickým polohám. Nedílnou součástí autorova myšlení je hravost, která se projektuje nejen do jeho performancí, ale také do loutkového divadla, fotografií, instalací. Stává se nástrojem přechodu do surreálných, či dadaistických poloh. Mimo tradiční malbu Nikl experimentálně pracuje s nezáměrností a automatismem. Nositelem výtvarných záznamů zde pak není samotná ruka umělce, ale může to být třeba gravitace, lezoucí hmyz, nebo rozličná hmyzu podobná mechanická „udělátka“. Nikl zde vytěsňuje uměleckou tvorbu za hranici nejen sama sebe, ale i lidského světa.
olej, plátno, 200,5 × 195 cm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2013

Zima v New Yorku

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero