fotografie na plátně v plastové adjustaci; 780 × 1970 mm; limit edice 2/2
zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
Fotografie Aleny Kotzmannové vybrané do akvizičních přírůstků GVUO jsou významným dokladem konceptuální práce a překračování hranic fotografického média, což je tendence typická pro 80. a 90. léta 20. století.
Fotografie s názvem „Čerpací stanice“ vznikla v kulisách noci, v nichž ale v současném světě člověk běžně žije, pracuje, existuje. Banální, ale zároveň tichá, až meditativní chvíle, kdy řidič doplňuje palivo, zpřítomňuje bezčasí, zastavení pohybu, zastavení motoru i psychofyzické aktivity. Za touto meditativní chvílí se ale skrývá kontrastní napětí. Automobil je totiž jedním ze symbolů dynamického zrychlování doby a fetišizace strojů, a to v rámci celého 20. století. (Auto)mobilita sice nabízí svobodu, ale zároveň je nástrojem workoholismu, nekonečných ekonomických transferů a logistického pohybu... Noční řidič a noční čerpací stanice jakoby byly zjevením této civilizační patologie a explicitním vyjádřením rozvratu přirozených biorytmů.