Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Gas Station

1999

fotografie na plátně v plastové adjustaci; 780 × 1970 mm; limit edice 2/2

zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR

Fotografie Aleny Kotzmannové vybrané do akvizičních přírůstků GVUO jsou významným dokladem konceptuální práce a překračování hranic fotografického média, což je tendence typická pro 80. a 90. léta 20. století.   

Fotografie s názvem „Čerpací stanice“ vznikla v kulisách noci, v nichž ale v současném světě člověk běžně žije, pracuje, existuje. Banální, ale zároveň tichá, až meditativní chvíle, kdy řidič doplňuje palivo, zpřítomňuje bezčasí, zastavení pohybu, zastavení motoru i psychofyzické aktivity. Za touto meditativní chvílí se ale skrývá kontrastní napětí. Automobil je totiž jedním ze symbolů dynamického zrychlování doby a fetišizace strojů, a to v rámci celého 20. století. (Auto)mobilita sice nabízí svobodu, ale zároveň je nástrojem workoholismu, nekonečných ekonomických transferů a  logistického pohybu... Noční řidič a noční čerpací stanice jakoby byly zjevením této civilizační patologie a explicitním vyjádřením rozvratu přirozených biorytmů.

KOTZMANNOVÁ ALENA

(1974) Fotografka. V letech 1988─1992 studovala pražskou výtvarnou školu Václava Hollara a v letech 1992─1998 pokračovala na UMPRUM v Ateliéru tvorby konceptuální a intermediální (A. Matasová) a v Ateliéru fotografie (P. Štecha). V roce 2009 získala doktorát z výtvarné výchovy v postgraduálním studiu na Pedagogické fakultě UK v Praze. V letech 1997─2012 absolvovala osm stipendijních pobytů u nás i v zahraničí, například Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, Norwich School of Art and Design ve Velké Británii nebo Centro de la Imagen v Mexico City. V letech 2005 a 2009 byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Samostatně vystavuje od roku 1998, skupinově od roku 1994. V portfoliu Aleny Kotzmannové nalezneme vedle fotografie také video a instalaci. Kotzmannová nejen že ve své práci tematizuje každodennost, ale především formálně experimentuje s fotografickým médiem, například propojováním fotografie a videa, zvětšováním fotografií na plátna nadstandardních rozměrů a jejich napínáním na malířské rámy, nebo opatřuje fotografie povrchovou úpravou s lesklou plastovou fólií.
fotografie na plátně v plastové adjustaci; 830 × 1570 mm; limit edice 1/1; zakoupeno 2018 za přispění Ministerstva kultury ČR
1999

Někdo ti volá

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero