Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Když tři dělají totéž, není to soutěž

2008

akryl, plátno, 140 × 99,8 cm

Na obraze Když tři dělají totéž, není to soutěž, malířka umístila na koníčkový kolotoč tři nesourodé postavy: policistu (těžkooděnce), cvičícího gymnastu a muže v lidovém kroji mířícího nabitou brokovnicí. Tváří v tvář atypické a pitoreskní kompozici se dostavuje pocit úsměvné absurdity. V druhém plánu ale můžeme číst hlubší kritickou poznámku k umělé sociální diferenciaci, v níž si lidé nasazují masky a hrají konkrétní společenské role.
Autorka v obraze s nadsázkou smazává jednotlivé rozdíly a všechny rádoby heroické mužské aktéry, urputně poháněné egem a pocitem důležitosti, umisťuje jako děti na hřbety koňských figurín pouťového kolotoče. Z plátna vyzařuje energie smíření, rovnosti a kritiky nezdravé a vychýlené lidské touhy po hierarchizaci, porovnávání sil a soutěžení. Vše je zaobaleno do třaskavé pouťové vizuální nadsázky.    

       


FIALOVÁ DENISA

(1978) Multimediální umělkyně. Vystudovala malbu na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity u prof. Daniela Balabána. Mezi léty 2006-2015 působila jako odborná asistentka v ateliéru Nová média u doc. Jiřího Surůvky na ostravské Fakultě umění. Nyní pracuje jako grafička na volné noze, mimo jiné externě spolupracuje s Knihovnou města Ostravy. V jejím portfoliu nalezneme malbu, kresbu, digitální tisky i videoart. Malířský projev autorky je veden pevnou obrysovou linií a jasně definovanými objemovými konstrukcemi. Figury, ať již lidské, zvířecí, hybridní, nebo fantaskní, jsou povětšinou monumentálními středobody obrazové plochy. Pozadí pak bývá různě strukturováno, od pravidelných geometrií až po organičtější tvarové rastry. Na obrazech Denisy Fialové se setkáváme s vizuálními interpretacemi mytických, bájných, literárních či filmových postav, kterým propůjčuje fantaskní podobu, hraničící tu s ironickým podtónem, tu s hororem. Autorka se pohybuje v hraniční vizuální hyperbole, kde volně mísí historické mýty a petrifikované kulturní znaky s estetikou béčkových hororů a počítačových her. Výslednice je nejednoznačná. Malby působí klidným a vyrovnaným dojmem, mají často až dekorativní rozměr, na druhou stranu v nich nalezneme sarkastickou nadsázku i zmíněné hororové prvky. Radikálnější vizuální kompozice pak autorka rozpracovává v digitálních tiscích kolážovitého charakteru. V nich manipuluje fotografie vlastní tváře nebo jiných zástupců ostravské umělecké scény.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Stará erotika

Stará erotika

1996
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero