Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Karikatura Ladislava Muchy

1932

kresba tužkou, kolorovaná akvarelem, papír, 500 × 328 mm

Ladislav Mucha (1894–1979) působil v Ostravě od roku 1920 jako odborný zaměstnanec Moravsko-slezských elektráren a.s., kde se notnou měrou zasadil o zlepšení elektrifikace kraje. Předtím se účastnil bojů první světové války, mimo jiné i jako letec. Dobrinovova kolorovaná karikatura zachycuje bezprostřední vitalitu a živelnost Ladislava Muchy, který i přes svou zkušenost válečného běsnění nezahořkl. Byl vášnivým sběratelem bibliofilií a knih. V Ostravě žil bohatým společenským životem, udržoval osobní kontakty třeba s P. Bezručem,  Dr. Františkem Kožíkem, F. A. Elstnerem. Byl členem  spolku bibliofilů a pravidelně se zúčastňoval sjezdů bibliofilů. 

DOBRINOV ALEXANDR

(1898–1958) Bulharský malíř a karikaturista. Účastnil se bojů první světové války. Od roku 1921–1923 studoval na Kunstgewerbeschule ve Vídni. Jako karikaturista a kreslíř přispíval do magazínů Die Muskete, Faun a do bulharských novin Epokha, Zora, Vazhod, Sofiysko Ekho a dalších. V letech 1924–1926 absolvoval kurz malby u profesorů Tseno Todorova a Stefana Ivanova. Mezi léty 1927–1932 žil a tvořil v Československu, kde vystavoval na samostatných výstavách v Praze, Brně, Hradci Králové, Luhačovicích či Moravské Ostravě. Rovněž publikoval do českých dobových periodik, jako byly Národní listy, České slovo, Salon, Humoristické listy. Během druhé světové války byl vězněn v Centrálním vězení v Sofii (1944–1947). Z tohoto období pocházejí bezprostřední žánrové skici ze života vězňů. Alexander Dobrinov vystavoval v roce 1928 v ostravském Domě umění. Věnoval Spolku Domu umění patnáct karikaturních kreseb převážně významných osobností české kultury – například Josefa a Karla Čapka, Viktora Dyka, Maxe Švabinského aj. V roce 1931 vystavoval v Domě umění znovu, tentokrát společně s H. Hérinkem. Tato výstava byla návštěvnicky velice úspěšná. Dobrinovovy kolorované karikatury povětšinou obsahují velký podíl zbytkové figury, nebo figuru celou, což autorovi pomáhalo pracovat s gestem a tělesnou konstitucí jako výrazovými znaky. Jeho karikatury jsou psychologizující, hluboké a živé. Vizuálně výrazná je jeho břitká politicko-společenská meziválečná karikatura. Žánrové skici z vězení a z prostředí dětských her v období druhé světové války jsou jímavými archivními záznamy skutečného života.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero