Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Dým

2019

olej, plátno, 240 × 190 cm

zakoupeno 2020 za přispění Ministerstva kultury ČR

Na obraze bez figurální stafáže nalezneme průčelí ostravského Domu umění. S tímto objektem je malíř úzce propojený a často s ním pracuje jako s vizuálním znakem. Mohutný sloup černého dýmu vychází z puristické geometrie galerie. Instituce sloužící ke zprostředkování kontaktu s uměním, tedy prostředí primárně určené k tichému prožitku, vnímání a přemýšlení, se v Buchtelíkově imaginaci proměňuje v nehostinný prostor plný černého dýmu. Celkovému vyznění nepřidává na smířlivosti ani zlověstně rudé pozadí. Obraz Dým je jedním z malířových vrcholů, v němž akcentuje vizuální napětí dvou nesourodých prvků, které vytvářejí až barokně inscenovanou scénu. 

BUCHTELÍK VÁCLAV

(1990) Malíř a tvůrce koláží. Po studiích na Střední umělecké škole v Ostravě (užitá malba, Aleš Hudeček) pokračoval v letech 2010–2015 v Ateliéru malby Daniela Balabána na Fakultě umění Ostravské univerzity. Buchtelík ve svých obrazech tematizuje rozličné formy úzkosti a děsu, které kontrastují s narativem inscenované socialistické propagandy. Předlohou jsou mu často koláže sestavené právě z výstřižků knih o „vzkvétající“ socialistické společnosti. Typicky prvomajové průvody, pohledy do provozů těžkého průmyslu, květnaté zahrady, kolotoče i spartakiádní cvičenkyně… To vše Buchtelík vizuálně propojuje s démonickým pozadím, v němž dominují výbuchy, sopečné magma, tekutá ocel a oblaka dýmu. Symboly zářných zítřků přeneseny do kulis inferna. Zajímavým rozměrem těchto obrazů je, že figury se jakoby všeho účastnily nevědomky, bezděčně, jsou klidné a vyrovnané. V přeneseném interpretačním čtení z nich může rezonovat zaslepenost socialistické společnosti, která paralyzovaně hledí tváří v tvář démonickým rozkladným silám. Buchtelík je dobře poučen historií umění a v jeho díle nalezneme různé povětšinou nepřímé odkazy ke konkrétním obrazům, nebo obdobím. Nepracuje ovšem formou pastiže, spíše přenáší nálady, například barokní expresivitu. Výrazným motivem jeho obrazů je malířský přepis utrženého, či odchlípnutého papíru, což může vést k interpretačním pojmům, jakými jsou vrstvení reality, zdání, ale i surovost života, které často trhají naše představy a potažmo i životy na kusy.
Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero