Načítání obsahu...
Dům umění
ZAVŘENO

Aleš Veselý / Stigmatizační objekt

1963

Již při svých studiích na Akademii výtvarných umění v Praze v letech 1952−1958 se potkal s řadou svých budoucích blízkých kolegů, s nimiž společně vystoupil na pražských Konfrontacích. Počátky tvorby Aleše Veselého spadají do konce 50. let 20. století, kdy vznikaly fantazijní, expresivně existenciální obrazy. Kromě malby, kresby a grafiky se začal v roce 1959 věnovat asamblážím a objektům, v nichž používal netradiční materiály a technické postupy. Výsledkem byly abstraktní objekty, které svým brutálně spontánním pojetím hmoty představovaly charakteristickou polohu českého příspěvku evropskému informelu, jenž byl manifestován roku 1960 takzvanými Konfrontacemi I a II. Druhá z nich se konala v ateliéru Aleše Veselého. Řada stigmatizačních objektů s ostny a bodci má pukliny, které připomínají otevřené rány, jakoby prošly bolestivým procesem, jenž tuto matérii zduchovnil a vytvořil tak vzácnou relikvii. Postupně se v jeho díle objevují svařované plastiky, které i nadále působí svou expresivní naléhavostí destruované hmoty.

VESELÝ ALEŠ

Již při svých studiích na Akademii výtvarných umění v Praze v letech 1952–1958 se potkal s řadou svých budoucích blízkých kolegů, s nimiž společně vystoupil na pražských Konfrontacích. Počátky tvorby Aleše Veselého spadají do konce 50. let 20. století, kdy vznikaly fantazijní, expresivně existenciální obrazy. Kromě malby, kresby a grafiky se začal v roce 1959 věnovat asamblážím a objektům, v nichž používal netradiční materiály a technické postupy. Výsledkem byly abstraktní objekty, které svým brutálně spontánním pojetím hmoty představovaly charakteristickou polohu českého příspěvku evropskému informelu, jenž byl manifestován roku 1960 takzvanými Konfrontacemi I a II. Druhá z nich se konala v ateliéru Aleše Veselého. Řada stigmatizačních objektů s ostny a bodci má pukliny, které připomínají otevřené rány, jakoby prošly bolestivým procesem, jenž tuto matérii zduchovnil a vytvořil tak vzácnou relikvii. Postupně se v jeho díle objevují svařované plastiky, které i nadále působí svou expresivní naléhavostí destruované hmoty.
Mistr královéhradecký / Panna Maria se sv. Barborou a sv. Kateřinou

Mistr královéhradecký / Panna Maria se sv. Barborou a sv. Kateřinou

(kolem 1490)
Marco Bello / Svatá rodina s malým Janem Křtitelem a sv. Rochem

Marco Bello / Svatá rodina s malým Janem Křtitelem a sv. Rochem

(1. desetiletí 16. století)
Hans von Aachen / Job v neštěstí

Hans von Aachen / Job v neštěstí

(před 1600)
Domenico Fetti / Adonis

Domenico Fetti / Adonis

(po 1613)
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero