Koupání je jedním z frekventovaných témat kubismu. Námět nalezneme u Paula Cézanna, jehož obrazy s početnými skupinami postav u vody byly předobrazem figurálních kompozic Pabla Picassa, André Deraina a George Braquea. Vedle Emila Filly, Bohumila Kubišty, Antonína Procházky, Josefa Čapka či Vincence Beneše využíval i Špála možnost zobrazovat nahou lidskou figuru v přirozeném prostředí. Špálovy Dvě ženy u vody patří po právu mezi nedocenitelné umělecké poklady. Nevelký obraz pracuje prakticky pouze se třemi barvami. K červené, která symbolizuje žhavý letní žár, opálená těla a roztoužení, vybral malíř komplementární modrozelené prostředí. To připomíná chladivou vodu, letní nebe a zelenavé stromy. Kalkul barevné kompozice přebírá i obrazová skladba ploch a linií. V souladu s kubismem se setkáváme téměř výlučně s přímkami, ostrými úhly a přesnou sestavou výtvarných prvků. Jejich mozaikovité uspořádání, které je rozloženo do geometrických útvarů v pravidelné síti, nutí přemýšlet o stavbě obrazu. Racionální chlad je vyvažován energií zápasu protikladných barev. Jejich expresivní účinek navozuje třpytivou vodní hladinu i konejšivý stín stromů v létě.