V ostravské galerii se představuje náznakovou miniretrospektivou, nazvanou Vítr vlní tichý les, Petr Pastrňák. Tento malíř, narozený 17. února 1962 ve Frýdku-Místku, studoval v letech 1990 – 1996 na pražské Akademii výtvarných umění v ateliérech Milana Knížáka, Michala Bielického a Jiřího Davida. V současné době střídavě žije, pracuje a medituje v Praze a v jižní Indii, Už od poloviny 90. let zaujal Petr řadu sběratelů a kurátorů svými charakteristickým obrazy, které se postupně proměňovaly od čistě abstraktních kompozic k dílům, zpracovávajícím konkrétní motivy. V 90. letech se také zabýval videem a projekcemi diapozitivů. Při tvorbě svých obrazů pracuje s jistou dávkou náhody, důležité je psychofyzické soustředění a otevřenost vznikajícímu dílu.
Výstava obsahuje všechny charakteristické Petrovy malířské periody, počínaje proslavenou esteticky vytříbenou válečkovou abstrakcí, stříkanými „realistickými“ portréty, seriálními díly s razítky až po pozdější krajiny českých horizontů, klidné i hořící Lesy, Bouře a industriálně černé veduty. Zcela současnou fázi Petrova díla charakterizuje jistý návrat k abstraktním kompozicím. Výstava však není pouhým průvodcem po Petrově stopě v dějinách českého umění, ale je svébytnou kompozicí, která dráždí svým estetickým vlněním a kontemplativní atmosférou. Naznačuje tak, že malování je pro Petra určitým druhem fyzické a mentální koncentrace, obrazy vznikají jako uvolněná variace, podmíněná aktuálním malířovým stavem. V řadě z nich ovšem také zřetelně cítíme racionální ozvěnu dějin malířství. To vše je podníceno malířovou touhou pohybovat se na hraně mezi známým a jiným, mezi tradicí a novostí, mezi zachytitelnou realitou a její abstrahcí či abstrakcí. Je to hra mezi evropským konceptem a východoasijskou percepcí, kde platí premisa, že tvůrce hledá na rozmezí podobného a nepodobného, abych připomněl slova slavného čínského tušového malíře Čchi Paj-šiho. Překvapením pro diváka, znalého Petrových abstrakcí či lesních tišin, mohou být černobíločerné pásy ostravské Nové huti či pohledu na Šanghaj.
Martin Dostál
Kurátor: Martin Dostál
K výstavě vyšla doprovodná publikace, zakoupit ji můžete ZDE