Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

George W. Bush

2001–2002

(cyklus Bez soucitu), barevná fotografie, papír 1360 × 960 mm

zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR

V sérii fotografií s názvem Bez soucitu David manipuluje již existující „portréty“, resp. v mediálním provozu dostupné obrazy vlivných osobností. U všech užívá jednotnou strategii. Na základě vizuální montáže totiž všech sedmnáct mužů rozpláče. Provokující je u této série narušení hierarchie mezi dobrem a zlem. V jednom konvolutu s neutrálním modrým pozadím pláčou vedle sebe Usama Bin Ládin, papež Jan Pavel II., Dalajlama, Saddám Husajn, či Vladimír Putin. Jiří David tyto osobnosti, které jsou skrze masmediální filtry interpretovány jako ikony stability, vnitřní síly a pevnosti, jako neotřesitelné osobnosti, vůdci, či spasitelé, polidšťuje a staví do jedné linie. Jednoduchou fotomontáží, ve formě implementace zaslzených očí narušuje démonizaci těchto osobností a snáší je takzvaně na zem, do polohy prostých lidí z masa a kostí. Kriticky reflektuje nebezpečnost delegování zodpovědnosti na jednotlivce, především na politiky. Heroizace a „ikonizace“ politiků, nebo vůdců lidu, je obecným paradigmatem, který se ukázal být historicky nebezpečným nástrojem v kumulaci a zneužívání moci.

DAVID JIŘÍ

(1956) Přední český vizuální umělec, jehož tvorba je rozkročena od malby, přes sochu, fotografii, objekt až k performance. Vystudoval pražskou akademii (1982–1987, A. Paderlík, J. Ptáček). V letech 1995–2002 působil jako vedoucí Ateliéru vizuální komunikace na AVU Praha a v letech 2004–2020 jako vedoucí Ateliéru Intermediální komunikace na pražské UMPRUM. Je spoluzakladatelem skupiny Tvrdohlaví. Jako jeden z mála českých umělců se na přelomu osmdesátých a devadesátých let prosadil na mezinárodní scéně. Patří ke klíčovým osobnostem české postmoderny. Jeho raná tvorba vykazuje rysy neoexpresionismu, později rozpracovává strategie postmoderny. Davidův přístup bývá sdělný, zároveň ovšem provokativní a společensky kritický, tematizuje paradox i manipulaci. David se ve své tvorbě stále pohybuje na pomezí a volně překračuje mediální hranice. Lze ho považovat za angažovaného umělce, výrazně vstupujícího do veřejného prostoru.
(z cyklu Bez soucitu), barevná fotografie, papír, 1360 × 960 mm, zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
2001–2002

Usáma bin Ládin

kombinovaná technika, plátno, dřevo, 165 × 255 cm,  zakoupeno 2019 za přispění Ministerstva kultury ČR
1989–1990

Z cyklu Kafka

Dívka v kožuchu

Dívka v kožuchu

nedatováno
Stará erotika

Stará erotika

1996
Betonka (Pod haldou)

Betonka (Pod haldou)

1983
Valašská Madona

Valašská Madona

1921
© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero