Načítání obsahu...
Dům umění
ÚT–NE 10.00–18.00

Téma času v aktuálních fotografiích Ivana Pinkavy a objektech Eliáše Dolejšího

4. 4. 2018

Tisková zpráva

Mládí, dospívání, stáří, smrt, mýtus i rituál. Společnou veličinou těchto pojmů je právě čas. Lineární, subjektivní i metafyzický, který prostupuje a tematizuje tvorbu fotografa Ivana Pinkavy i sochaře Eliáše Dolejšího. Výstava Napřed uhořet / Burning Through, která představuje tvorbu obou umělců převážně z posledních tří let, není řazena chronologicky, ale významově.  Zahájena bude v úterý 10. dubna v 17 hodin a v ostravském Domě umění si ji můžete prohlédnout do 10. června. 

„Název výstavy Napřed uhořet naznačuje postoj. Neznamená přímo oběť nejvyšší. Není jednorozměrný. Podstatným momentem je proces hoření. Látková proměna,“ vysvětluje Petr Vaňous. „Tvorba předpokládá energetické spalování a právě tudy vede cesta k tomu, aby transformací něco vzniklo,“ říká kurátor výstavy. 

Výstava Napřed uhořet představuje různé polohy tvorby fotografa Ivana Pinkavy a sochaře Eliáše Dolejšího. Společnými tématy v tvorbě obou autorů jsou čas a transformace. „Oba, zaujatí svým tématem, pracují ve svém výrazovém médiu napříč tradičně ustálenými žánry. Nejsou pro ně důležité. Podstatnější nežli estetické kategorie žánru je tu síla okamžitého výrazu, který zachycen trvá a prostupuje časem. Tvorbu obou sytí vnitřní spalování. Tady hledejme pokaždé jinou konstrukci tvarů, jež roste zevnitř voleného materiálu a ustaluje ho v objekt či objektovou situaci a tady hledejme motivy fotografií, které inscenují metaforické vztahy napříč živou a mrtvou přírodou,“ rozvádí Vaňous.

 „Vystavené fotografie jsou vesměs z posledních tří let, kdy jsem začal pracovat s barvou. Neznamená to můj jednoznačný příklon k barvě, spíše právě teď to tak v mé práci je, s černobílou fotkou budu určitě ještě pracovat,“ vysvětluje fotograf Ivan Pinkava. „Možná jsem už  nechtěl  být čtený jako výhradní autor černobílých fotografií, protože to je přeci z hlediska obsahu obrazu zcela nepodstatná informace. Bráním se tak jisté muzealizaci, kterou dnes černobílá fotka s sebou nese. Postupně se stává jakýmsi nositelem čehosi ušlechtilého a pravověrného, to mě irituje. Jakoby skutečnost náhle uměla pravdivěji zobrazit barevná fotografie, která je svou podstatou nesnesitelně banální. Zkusme to vnímat jako její ctnost,“ vyzývá Pinkava.  

Mnohá prezentovaná díla budou mít v Ostravě svou výstavní premiéru. Výběr exponátů na výstavu však provázela i drobná omezení, například nosnost výstavního sálu v Domě umění. "Nebylo možné vystavit objekty Exploze 1 s váhou kolem čtyř set kilo a Přírodninu, která váží dvě stě kilo. Příležitosti vystavovat v Ostravě si moc vážím, a to nejen z toho důvodu, že jsem před lety studoval v Ostravě v Ateliéru Maria Kotrby. Vždy se sem rád vracím," uzavírá Eliáš Dolejší. 

„Byl bych moc rád, kdyby byla výstava vnímána jako jedinečná konstelace děl, jako strukturální pole, v němž se nerozlišují klíčové a vedlejší či sekundární práce. Toto prolnutí je klíčem k výstavě jako svébytnému médiu. Projekt zohledňuje způsob kurátorské aktualizace prací ve vazbě na téma skryté v názvu výstavy, proto se tu objevují starší i zcela nové práce obou autorů, a to společně, v určité cílené časové nerozlišenosti,“ uzavírá Vaňous. 

Výstavu doprovodí reprezentativní publikace zachycující mimo jiné také fotografie ostravské instalace. Křest knihy se uskuteční ve čtvrtek 24. května a bude spojený s komentovanou prohlídkou a koncertem pražské kapely WWW. Komentovaná prohlídka za účasti kurátora i obou umělců se uskuteční už ve čtvrtek 26. dubna. Na obě komentované prohlídky je nutná rezervace předem na www.rezervace-gvuo.cz. Galerie výtvarného umění v Ostravě nabídne i vzdělávací programy pro školy a veřejnost, které si můžete rezervovat již nyní u Jany Sedlákové na sedlakova@gvuo.cz, nebo telefonicky na 734 437 181.

V den vernisáže bude zároveň zahájena i výstava Dar / Pocta Emanuelu Křenkovi. Ta představí velkou část sbírky, kterou známý opavský herec a milovník umění odkázal Galerii výtvarného umění v Ostravě. V ostravském Domě umění si také můžete prohlédnout výstavu francouzské architektky Odile DECQ s podtitulem Horizons, stálou expozici pojmenovanou Nová galerie v nové republice a Geometrickou kompozici Radoslava Kratiny, kterou vybral hudebník a výtvarník Vladimir 518 v rámci Výstavy jednoho díla ze sbírek GVUO. Dům umění GVUO je otevřen úterý až neděle od 10 do 18 hodin. Vstupné na všechny výstavy je 100 Kč plné, 50 Kč zlevněné. Vstup zdarma pro seniory a v neděli.


Jana Malášek Šrubařová
Tisková mluvčí a PR
 srubarova@gvuo.cz 


ZÁKLADNÍ INFORMACE O VÝSTAVĚ

Záštitu nad výstavou převzal Lukáš Curylo, první náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.  Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky. 

IVAN PINKAVA / ELIÁŠ DOLEJŠÍ / NAPŘED UHOŘET / BURNING THROUGH

11. 4. – 10. 6. 2018

Dům umění, Jurečkova 9, Ostrava

Pořadatel: Galerie výtvarného umění v Ostravě 

Kurátor: Petr Vaňous 

Grafický design: 20YY Designers

Překlad: Christopher Hopkinson

Partneři:

Mediální partneři: TV Polar, Deník, Literární noviny, Český rozhlas Ostrava, Artalk, art&antiques, Ostravan, Artikl, Program, Radiohouse, A2, A2larm

Partneři: Moravskoslezský kraj, Ministerstvo kultury České republiky, Rada galerií České republiky, newton media, seePOINT, RENGL, Epona, Printo, Bigg Boss, FOTOGRAFIKS

 

Ivan Pinkava (1961) se věnuje volné fotografii. Během takřka třiceti let si vytvořil vlastní, svébytný vizuální jazyk, který lze ztotožnit s jeho vlastním uvažováním o světě. Figury a zátiší se v jeho díle prolínají, jsou aktualizovaným zrcadlením hlubších myšlenkových procesů navázaných na řeč tradiční západní kultury. Autor cíleně vstupuje do známých ikonografických situací, aby je – někde nepatrně, jinde radikálně – pozměnil, zpřeházel, přejmenoval, vyprázdnil, zastřel nebo jim dal vyniknout v jiném osvětlení. Za dějinnými kulisami nachází cosi společného, platného pro současnost i budoucnost – předobrazy lidské nejistoty pramenící z vlastní tělesné pomíjivosti. Příležitostně se účastní jako pedagog autorských dílen v Česku a v zahraničí (Česká republika, Francie, USA). Vystavoval v mnoha veřejných i soukromých galeriích v České republice i zahraničí. Zastoupen je v mnoha světových sbírkách umění.

Eliáš Dolejší (1982) studoval v letech 1998–2003 Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Kamenickém Šenově. Sochařství se věnoval nejprve v Ateliéru Maria Kotrby na Fakultě umění Ostravské univerzity (2003–2004), v letech 2005–2007 pokračoval ve studiu na Střední kamenosochařské škole v Hořicích. Pražskou Akademii výtvarných umění absolvoval v letech 2007–2013 (Ateliér sochařství Jindřicha Zeithammela, v roce 2009 Ateliér hostujícího pedagoga Jana Merty). Práce Eliáše Dolejšího odvádějí divákovu pozornost od snahy uchopit význam celku nebo nacházet detaily k možné interpretaci a nutí ji odečítat zákonitosti dynamiky procesu vytváření. Tak nachází například princip víru, jenž v sobě obsahuje téma uzavírání, které vede k momentu zahuštěné intenzity, v maximálním bodu se pak překlápí v opak až do úplné rozvolněnosti. Jde o spirálu, zformovanou silou živenou principem polarit. U trojdimenzionálních prací Eliáše Dolejšího upoutá pozornost svobodná různorodost materiálů i tvarů, vzniká jakási bezděčná prostorová kresba.


© 2017 Galerie výtvarného umění v Ostravě
Designed by burgrova.tumblr.com     Developed by Ollero